vrijdag 4 mei 2012

Ding 17 Klas 2.0

Tja de technologie gaat heel hard. De toepassingen zijn vaak aantrekkelijker en afwisselender voor de leerlingen, dan de saaie boekstof. Ik heb het leren van de toekomst bekeken en zie er veel voordelen in. Toch zie ik ook dat de theorie net zo belangrijk blijft en de nieuwe technologieën ideaal zijn om die theorie te implementeren. Het jammere is dat die nieuwe technieken vaak een duur prijskaartje hebben en daar zit vaak de  'bottleneck': veel scholen hebben nu eenmaal een beperkt budget. En je kunt ook je leerlingen niet verplichten om hoge kosten te maken. Het zal altijd zo zijn dat je keuzes moet maken.

2 opmerkingen:

  1. Keuzes maken is helemaal niet erg, zolang ze maar bewust en met de juiste kennis gemaakt worden. Een iPad is niet heilig, maar wel verdomde handig. Waar het om gaat is wat je er didactisch mee bereikt, hoe het je leerdoelen kan ondersteunen. Niet omdat de kinderen daarmee geboeid zijn, wan volgens mij kan een leerkracht zijn lessen ook zonder iPad boeiend maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de klas 2.0 gaat het inderdaad niet alleen om kennis vergaren. De 21ste century learning skills geven aan dat het ook gaat om vaardigheden. Voor het verwerven van deze vaardigheden kan ict zeker van dienst zijn. De ict is dan geen doel op zich maar slechts een tool om een doel te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen