zaterdag 5 mei 2012

Ding 22 Leraar 2.0

Wat is mijn visie op de mogelijkheden van leraar 2.0?
Ik denk dat we steeds meer technologische mogelijkheden binnen ons onderwijs gaan gebruiken. Die trent zet zich zeker door. Een van de valkuilen is, dat de budgetten voor het onderwijs erg beperkt zijn. Hierdoor moeten scholen keuzes maken en kunnen ze niet alles inzetten wat ze zouden willen. Het oude en nieuwe leren moet hand in hand gaan, zodat 'oude'  inzichten niet verloren gaan, maar daarbij vernieuwingen niet uit de weg worden gegaan.  Wat ik wel als probleem zie, is dat je altijd collega's blijft houden, die moeite hebben om de vernieuwingen bij te houden. Daardoor kan er een hiaat ontstaan in de doorgaande ontwikkelingslijn.

Wat moet een leraar kunnen?
Ik denk dat een leraar 2.0 vooral de instelling moet hebben om te willen bijleren en de vernieuwingen te gebuiken in zijn / haar lessen. Je kunt nu eenmaal niet van alles op de hoogte zijn, maar als het op je pad komt, gebruik het dan ook. Wel is het belangrijk om met een kritische blik te kijken of het een aanvulling is op de leerstof / aanpak. (Vallen er hierdoor geen gaten in wat er toch onderwezen dient te worden?). Wat zeker een feit is, is dat de leerlingen meer plezier in het leren krijgen als ze gebruik kunnen maken van wat de nieuwe media genoemd wordt en dat is zeker een pré.

Stelling bij nr. 3
Ik denk dat een leraar zeker in 2020 nog in beeld is, want begeleiding van de leerlingen is altijd nodig, al zal die begeleiding zich misschien op een minder persoonlijk vlak gaan afspelen. De computer zal denk ik wel een steeds grotere rol gaan spelen in het onderwijs, maar dan meer als tool om zaken te leren, te creeëren en te implementeren

2 opmerkingen:

  1. Aansluitend op jouw betoog over de nieuwsgierige leraar is dit filmpje van Seth Godin een prachtige en hartstochtelijke ondersteuning van jouw betoog. Must see.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geef je gelijk als je zegt dat de ontwikkelingen heel snel gaan en dat we in het onderwijs dit allemaal moeilijk bij kunnen houden. Het is, denk ik, goed te realiseren dat je ook niet van alles de laatste ontwikkelingen moet weten. Belangrijk is dat je als team van de school een focus gaat bepalen. Dit wel en dat niet. De focus kun je bepalen door aan te sluiten bij de (onderwijskundige) ontwikkelingen van de school. Jij weet door de input van oa. deze cursus welke onderwerpen en tools aansluiten, kunnen verlichten en/of processen kunnen optimaliseren. Van de 23 dingen blijven er dan een paar dingen over. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen